Taggar

, ,

 

popular

Jag lånade den här memoaren på impuls utan att ha hört något om den innan. Beskrivningen lät så bisarr att jag helt enkelt inte kunde motstå. Så här beskrivs den: Stuck at the bottom of the social ladder at ‘pretty much the lowest level of people at school who aren’t paid to be here,’ Maya Van Wagenen decided to begin a unique social experiment: spend the school year following a 1950s popularity guide, written by former teen model Betty Cornell. Can curlers, girdles, Vaseline, and a strand of pearls help Maya on her quest to be popular? The real-life results are painful, funny, and include a wonderful and unexpected surprise-meeting and befriending Betty Cornell herself. Told with humour and grace, Maya’s journey offers readers of all ages a thoroughly contemporary example of kindness and self-confidence.

Jag kan inte komma på att jag har last väldigt många memoarer skrivna av tonåringar, men den är hursomhelst vuxet skriven. Dels är det just författare hon vill bli, men hon är också lillgammal till sin person, ett faktum som förstärks av att hon tar råd från, och delvis lever som, någon som var ung på 1950-talet. Mycket, inte bara modet, var annorlunda då. Det är en knasig och rolig – och modig – idé hon får när hon bestämmer sig för att leva efter Betty Cornells råd anpassade för 50-talet, och boken blir också rolig. Dock inte riktigt så rolig som jag kanske trott. Gissningsvis roligare om jag varit yngre och kunde relatera lite mer. En del klokheter och helt klart underhållande.