Taggar

, , , , ,

Mud Muck and Dead Things

Bookcrossings årliga konvent var i år förlagt till härliga Oxford, vilket förstås gav mig anledning att ge mig på Oxfordläsning igen. På lördagen skulle vi lyssna på bl a The Deadly Dames, en sammanslutning deckarförfattare av all sköns subgenrer – bl a Ann Ganger som dessutom har koppling till Oxford. Hon har skrivit ett antal böcker och ett par serier, bl a Campbell and Carter-mysterierna som utspelar sig i Cotswalds. Det lät som cozy upphöjt till 2 i mina öron, så jag gav mig på del 1, med titeln Mud, Muck and Deadly Things. Kort beskrivning av historien finns här.

Det här är definitivt cozy, men inte bland de bästa jag läst tyvärr. Jag misstänker att jag hade tyckt bättre om den om jag läst den själv, eller hade haft en annan uppläsare att lyssna på, för de sätter ganska stor prägel på upplevelsen, på gott och ont. Som det blev tycker jag att den var ok, men historien var inte superspännande och jag fastnade inte precis för karaktärerna, även om huvudpersonen Jess Campbell har potential för att bli någon man vill följa. Jag misstänker att hon vinner i längden, trevlig som hon är redan i denna del, och tror även att det kommer att läggas till ett romantiskt intresse för henne. Så inte någon serie jag kommer att fortsätta på med den lästidsbrist som jämt råder, men ska jag någon gång bege mig till Cotswalds är det inte omöjligt att jag återbesöker.