Taggar

, , , ,

eat clean

När jag först bläddrade i Kristina Anderssons Eat Clean i bokhandeln avfärdade jag den som ännu en köttisbok. Recepten innehåller överraskande mycket kött, kyckling och fisk för en bok som eftersträvar s k clean eating, alltså ren och nyttig mat, fri från tillsatser, gifter och onyttigheter, och full av näringsämnen. (Vi har uppenbarligen lite olika uppfattning om vad nyttigt innebär.)

Men när sedan mitt biblioteksex damp ner och jag tog mig en noggrannare titt i boken visade den sig vara rätt intressant ändå. Inte recepten så mycket, de har inte så mycket nytt att tillföra för min del, så som jag äter, utan texterna kring mat som boken också innehåller. Begreppet eat clean är inte Anderssons, utan det är väl etablerat, även om det sedan har lite olika innebörd för olika personer. Mest uppenbart är kanske att undvika hel- och halvfabrikat, och se till att äta ekologiskt och näringsrikt.

Andersson är näringsfysiolog med en magister i nutrition och förklarar utifrån denna bakgrund för läsaren vad näringsrik mat är och vad maten har för påverkan på hälsan. Hon listar bra alternativ och mindre bra alternativ, samt går igenom när det är viktigare än andra gånger att välja ekologiskt. Hon har också ett intressant kapitel om hur man bäst tillagar maten för att behålla näringsämnena, där jag förvisso inte riktigt håller med henne i allt hon skriver.

Trots allt en intressant bok för den som vill lära sig mer om att få i sig nyttig mat och undvika skräp och tillsatser.