Taggar

, , , , , , ,

Jag heter inte MiriamFörra veckan hade mitt bibliotek Majgull Axelsson på författarkväll, ett besök jag varit med och anordnat. Jag har faktiskt aldrig tidigare läst något av henne, men hon har ju liksom inte undgått mig ändå. Och när bättre att ta chansen att läsa en författare man länge tänkt, än när det finns en chans att se och höra dem prata live?

Jag valde att som min första bok av Majgull läsa hennes nyaste: Jag heter inte Miriam, eftersom hennes författarsamtal huvudsakligen skulle handla om den. Romanen handlar om Miriam, som på sin 85-årsdag inför den förvånade släkt som uppvaktar henne, plötsligt säger ”Jag heter inte Miriam”. Familjen tror att hon är förvirrad, att de 85 åren börjat ta ut sin rätt. Men Miriam är egentligen inte Miriam. Hon är Malika. Eller var en gång. Hon föddes som Malika, tyska och rom, som tvingades till koncentrationsläger under andra världskriget. Där blev hon sedan Miriam och judinna. Jag heter inte Miriam är berättelsen om vad som hände, vem Malika var och vem Miriam är. En gripande historia om en mörk tid i vår historia och de ljusglimtar de som drabbades lyckades tillvarata: om en kvinna som lidit och kämpat, men överlevt.

Det är en drabbande historia och vackert utförd. Bortsett från passagerna där Miriam minns stycken från sitt liv genom skåpluckor, som jag inte riktigt tyckte funkade, är det en vacker och välskriven bok av någon som uppenbarligen kan det här med att skriva en bra historia. Jag kommer absolut att ge mig på fler av Majgulls Axelssons böcker, möjligen efter hand som det kommer nya, men inte omöjligt att jag tar mig en titt bakåt också.