Taggar

, , , , ,

how to be veganJag hittade den här boken, How to Be Vegan av Elizabeth Castoria, på den vegetariska avdelningen i kokboksbutiken Books For Cooks i London förra veckan och kunde inte motstå att köpa den. Jag brukar försöka stödja fysiska bokhandlar när jag är ute och reser och har de veganböcker, så mycket trevligare. De hade många fler spännande böcker, kan jag tillägga, både, vegetariska, veganska och andra. Väl värt ett besök.

How to Be Vegan är dock ingen regelrätt kokbok trots att den nu såldes i en bokhandel för sådana. Den innehåller en receptsektion mot slutet men är annars mer av en guide till veganism för nybörjare och nyfikna. Jag köpte den för att den verkade rolig och för att jag ett tag tänkt att det var dags att läsa på lite om näringslära för veganer igen. Det har varit en del frågor kring det på mitt nya jobb på sistone. Det gäller att ha intelligenta svar när påhoppen kommer..

Boken handlar en del om mat och näring, men även flera andra aspekter av en vegans liv som kan vara bra att få tips och råd inom: kläder, heminredning, resor, smink och skönhetsprodukter, men också sådant som dejting, hur man bemöter frågor och påhopp, hur man hanterar fester och restaurangbesök där det inte serveras veganskt. Mycket var saker jag visste, men trots att jag varit vegan typ 7 år nu finns faktiskt saker jag inte funderat över: vad är vår soffa stoppad med t ex? Sängkuddar och täcken har jag koll på, men soffdynerna har jag så här långt lyckas förtränga. Boken ger tips på sådana här lite otippade saker och uppmanar också att ta omställningen i lugn takt och inte slänga ut allt som inte är helvego bara för att. Bättre att tänka till vid nyköp, eftersom pengarna redan är spenderade och produkten köpt. Castoria skriver också att det är omöjligt att vara vegan till 100%, något jag också kom fram till tidigt. Man kan sikta så nära som möjligt, men nånstans måste vi alla dra en gräns och kompromissa, vare sig det är färgämnet i våra kläder eller tatueringar, ämnen som används vid alkoholframställning eller rening av dricksvatten, blekning av mjöl eller socker osv.

Detta är en trevlig introduktionsguide med glimten i ögat. Den tar upp ganska många olika användbara och tänkbara aspekter, snarare än att gräva jättelångt på djupet inom ett fåtal områden. Boken är amerikansk och anpassade till amerikanska förhållanden vilket tydligt präglar boken. Önskar att vi får något liknande för svenska förhållanden.