Taggar

, , ,

Woman Who Stole My Life

Var gång jag ser att Marian Keyes kommer med en ny bok gör jag ett litet glädjeskutt. Hon tillhörde mina favoriter när jag först började läsa lättsammare litteratur och har hängt kvar som en av de stora, självklara sedan dess. Men jag måste erkänna att de senaste böckerna inte riktigt levt upp till mina förhoppningar. Jag tyckte att The Mystery of Mercy Close var underhållande och helt ok, efterlängtad som denna avslutande och femte bok om systrarna Walsh var, men riktigt lika underhållande som de tidigare i serien var den kanske inte.

Inte heller The Woman Who Stole My Life är någon klockren succé (beskrivning av bok och handling här). Den var för all del rolig medan den varade, med en annorlunda historia, härlig irländsk humor och inte precis förutsägbar händelseutveckling (bortsett från att den håller sig inom chic lit/feelgood allmänt). Hon är också onekligen bra på att skriva: på hantverket och på att servera händelser och detaljer i rätt ordning och med rätt tajming, men så här några dagar efter utläsningen har jag inga starkare känslor eller minnen av boken. Jag tyckte också att den var för tjock och kunde komprimerats ner lite. Tror att den kunde vunnit på det. Marian Keyes kan annars vara riktigt underhållande och rolig. Hoppas att hon hittar tillbaka till sin tidigare charm snart.