Taggar

, , , , , , ,

De 9 målarna

Lord Peter Wimsey är en sådan där klassisk litterär karaktär som jag länge känt att jag borde skapa bekantskap med, men inte kommit mig för, helt enkelt för att han bara är en av flera i denna kategori. Man får ta dem efter hand som tillfället ges och så skedde då jag helt lägligt fick tips om att en av böckerna med honom – De nio målarna den, 11e i serien- utspelar sig under nyår (mer om handlingen här). Julläsning är jag väl bekant med, men nyårsläsning har jag inte hittills lyckats få till just vid/inför nyår. 2014/2015 blev årsskiftet då det hände, även om boken i ärlighetens namn till större delen utspelar sig på tidpunkter som inte är nyår.

Jag tyckte nog att handlingen var lite utdragen, karaktärerna lite många och att det ibland svamlades lite onödigt, men vad vet jag, det kanske hör till Lord Peter Wimsey (alternativt Dorothy Sayers). Det var inte värre än att jag kan tänka mig att ge honom en chans till, då jag såg att den första av hans mysterier finns som engelsk ljudbok hos Storytel. Det blir dock längre fram när jag avhandlat lite andra böcker som står på kö.

Kul i vilket fall att äntligen ha stiftat bekantskap med Lord Peter och den kult som finns omkring honom. Det finns en hel del intressant att läsa i hans (påhittade) biografi och annat om honom på bl a wiki.

Kul var också att lära sig lite om kyrkklockor och ringning, som enligt en kollega till mig är tradition – kultur – kanske man kan säga, i Storbritannien. Jag har hittills bara hört pinglande klockor och ibland rent av tänkt på det som skränigt och så är det en halv (mycket fascinerande) vetenskap. Jag hade aldrig för mitt liv kunnat föreställa mig att folk (kanske främst förr i tiden?) kunde ställa sig, 6-7 karlar åt gången, och ringa klockor non stop i nio timmar.