Etiketter

, , ,

Fördelarna med en kollapsFör inte så länge sedan läste jag Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper och blev glatt överraskad av hur rolig jag tyckte att den var. Jag älskade humorn och eftersom jag hört gott om flera av hans andra böcker var det givet att börja beta av dem. Först på tur blev Fördelarna med en kollaps, om medelålders före detta rockstjärnan Silver som faller ihop plötsligt och behöver läggas in på sjukhus. När han vaknar får han veta att allt inte står rätt till med hans hjärta men att om han opereras, så bör han kunna leva länge ännu. Till hans anhörigas och inte minst sin egen förvåning kungör Silver emellertid att han inte vill genomgå någon operation. Hans liv är alltför miserabelt för att fortsätta leva helt enkelt. Boken berättar historien om hans liv som det är nu och hur det kom att bli så. Det händer också mycket i hans nutid, med en före detta fru som ska gifta om sig och en 18-årig dotter som just upptäckt att hon är gravid.

Fördelarna med en kollaps var inte riktigt lika kul som Sju jävligt långa dagar, kanske för att jag nu var förvarnad och förväntade mig humor. Men den var rolig ändå. Jag gillade den här boken starkt och kommer så småningom att fortsätta mitt läsande av Troppers övriga romaner.

