Etiketter

, , , ,

The Ties That BindDet som drog mig till den här boken var faktumet att den utspelar sig i Brighton, en av mina tidigare hemstäder. Erin Kelly kände jag inte till och blev glatt överraskad när jag såg att hon har kopplingar till Broadchurch, som jag sett som TV-serie och uppskattat.

Handlingen i The Ties That Bind följer Luke Considine, en journalist med specialintresse inom historisk brottslighet. Han anländer till Brighton på flykt undan en kontrollerande och våldsam pojkvän som vägrar släppa taget om honom.

Väl i Brighton börjar Luke rota runt efter intressanta saker att skriva om. Av en slump kommer han en mordhistoria på spåren som leder ett halvt sekel bak i tiden, då två lokala gangsters hade staden i sitt grepp. Luke misstänker, liksom polisen då, att den ene gangstern haft ihjäl den andre, trots att de varit partners in crime sedan barnsben. Den mordmisstänkte Joss Grand, läser Luke, är fortfarande vid liv och har sedan händelsen vänt sitt liv totalt och blivit en laglydig fastighetsägare. Men mordfallet är fortfarande öppet och omständigheterna kring det ser väldigt misstänkta ut. Fallet skulle kunna bli en riktig kioskvältare som bok och precis vad Luke behöver för att få sin karriär tillbaka på banan igen, så han kan inte motstå att börja luska och ställa frågor. Men självklart är han inte den förste som insett potentialen i en sådan här historia. Han hittar spår efter tidigare journalister, men de verkar ha försvunnit spårlöst.

Det finns två separata trådar i den här boken: den våldsamme ex-pojkvännen, och tidigare gangstern. De är de huvudsakliga i boken, som dock inte är helt förutsägbar i hur den utvecklas. Jag gillade den här, och tänker absolut kolla in Erin Kellys tidigare böcker för att se om de kanske också kan vara något för mig. Kul att ha hittat en ny brittisk deckarförfattare att hålla ögonen på.

