Etiketter

, , ,

shopstop-rapport-fran-ett-celibatAnn-Christin Gramming gav för ett antal år sedan ut boken Köp inte den här boken, som handlade om hennes år med köpstopp. Efter henne (och säkerligen före också) har flera andra gjort liknande försök med köpstopp, men det har inte precis regnat böcker i ämnet, som jag finner mycket intressant. När jag så hittade Shopstop: rapport från ett celibat på min lokala bibbla gjorde mitt hjärta ett skutt, och den fick följa med hem. Den gav från första sidan förnyad inspiration, inte så mycket till att konsumera mindre, för efter år av deltidsarbete och studier är överkonsumtion ärligt talat inte något problem för mig, men väl till nya tag med utrensning bland sakerna där hemma. (Det finns alltid saker man kan rensa ut.)

Boken väckte även tankar och reflektioner över mitt egna köpbeteende och hur saker fungerar i stort med avseende kvalitet, och för all del kvantitet, och om skadan (ja, faktiskt) i att impulshandla billiga plagg på H&M och andra billighetskedjor. Gunilla Brodej tar upp miljöaspekter kring vår konsumtion, vilka jag fann mycket intressanta, eftersom det för mig ofta handlat om andra saker vad gäller ifrågasättande av konsumtion och saker: pengar, plats (och brist därpå), energi till att göra sig av med sakerna man inte vill ha på ett ansvarsfullt sätt (och dito brist). Det var kanske det jag tog åt mig mest av i boken.

Det var dock som alltid intressant att läsa en bok på det här ämnet, även om jag hade vissa invändningar och funderingar kring hennes projekt och utförandet under vägs. Jag fick liksom aldrig grepp om vad exakt hon var ute efter, målformuleringen blev inte tillräckligt tydlig, eller om den ändrades under vägs. Hon är inte helt konsekvent, och då menar jag inte egentligen undantagen hon gör. För dem kan jag förlåta, även om jag själv hellre hade gjort undantag för något annat än en skidutrustning som det verkar som att hon det året bara använder till en outing. Jag har själv gjort liknande projekt, om än i annan utformning och utsträckning, och vet hur svårt det kan vara. Det viktiga är inte de få undantagen, som förstås verkar vettiga eller åtminstone ursäktade för en själv. Det viktiga är projektet i sig och vad det gav henne, och vad boken kan ge oss andra som inte ger oss på sådana här projekt.

