Etiketter

, , , ,

Offer utan ansikteJag tycker att det är kul att läsa romaner med lokal anknytning, vare sig jag reser eller håller mig hemma. I synnerhet lokala författare, men även böcker som utspelar sig på en plats jag bott eller befinner mig, får oftast en självklar plats på läslistan just av den anledningen. Alla böcker kopplade till resor jag gjort de senaste 3 åren finns omskrivna här på bloggen, men även innan dess läste jag t ex alla Willy Josefssons böcker, vilka utspelar sig i och omkring Ängelholm, och de senare även Lund. Jag har läst Torbjörn Flygt och Marjaneh Bakhtiari sedan jag flyttade till Malmö, Peter James och så gott som allt annat jag hittat med koppling till Brighton, samt diverse New York-anknutet. Efter att ha bott i Helsingborg i min ungdom gav jag mig för några år sedan även på Bodil Mårtensson, men någonstans mitt i hennes deckarserie gav jag faktiskt upp. Det var när jag höll på med mitt hyllvärmarprojekt och kände frustration över att den där jättehögen med olästa böcker aldrig tog slut. Jag tyckte att ett par av hennes inte höll måttet, varför jag helt enkelt gav upp på dem. Jag upplever annars att jag har större tålamod med böcker och författare som är lokala, att platsen t ex kan vara en nog så viktig komponent som handlingen om det är en bok jag gärna vill ha läst.

Ovanstående var bakgrunden när jag började lyssna på Stefan Ahnhems Offer utan ansikte, som utspelar sig i Helsingborg. Den handlar om polisen Fabian Risk, som är uppväxt i Helsingborg, men fram tills nyss bott i Stockholm. Nu har han flyttat tillbaka, men innan han ens hunnit börja på sitt nya arbete blir han indragen i utredningen av ett fall. Anledningen är att offret är en gammal klasskamrat från uppväxttiden. Det visar sig snart att ännu en elev i klassen har dött, också hen mördad.

Fabian har, i sann deckaranda, sina personliga problem. Jag kan ibland bli trött på polisernas förutsägbara trassliga privatliv, men åtminstone i denna första del går de inte egentligen över styr. Familjesituationen är dock genomgående som problem och kommer även att påverka händelseutvecklingen.

Jag tyckte allt som allt att detta var en ok deckare. Fram emot slutet blev den riktigt spännande. Jag har dock en del invändningar, vilka emellertid är svåra att skriva om utan att riskera spoilers (alltså, sluta läs nu lämpligen). Främst tyckte jag nog att den var för lång, men det är kanske oundvikligt när handlingen innefattar så pass många mord – om det inte ska bli regelrätt slakt eller massnermejning. Men den dippade stundtals och jag tappade koncentrationen och missade delar av historien. Jag tror att detta delvis kan berott på uppläsaren, som jag hade lite svårt för. Övriga invändningar är nog sådana jag kan ha överseende med, i synnerhet för en debutant (bortsett möjligen från olämpligt skämtande med/om t ex våldtäcktsoffer).

Offer utan ansikte har en lite annorlunda historia, i den betydelsen att jag inte läst den tio gånger innan. Jag uppskattade det lokala elementet, och en extra bonus var att de även fick anledning att ta sig in på stadsbibblan. Bakgrunden till varför var kanske mindre uppskattad, men det är ju trots allt fiktion och alla bibliotekarier kan ju inte vara snälla ;)

