Taggar

, , , ,

eleanor and parkEleanor och Park. Romeo och Julia. Nej, Eleanor & Park är inte en ny Romeo och Julia. Huvudkaraktären Eleanor avfärdar t o m Shakespears kärleksklassiker som romantiskt dravel, men jag kan ändå inte låta bli att dra parallellen när jag läser Rowells bok. Huruvida Rowell haft ambitionen att skapa en modern kärleksklassiker av motsvarande rang eller inte, vet jag inte, men hon har i varje fall lyckats med att skapa en stark, helt underbar historia.

Jag har sett den här boken rekommenderas på så många håll, och kanske tyckte jag inte att den riktigt levde ända upp till hajpen, åtminstone inte under större delen av boken. Då är den en väldigt gullig, och delvis sorglig, kärlekshistoria. Men den tar sig ordentligt i slutet. Det är inte utan att jag känner mig lite vilsen nu när jag bläddrat sista bladet, med en tydlig saknad efter karaktärerna.

Jättesöt bok. Kommer att rekommenderas vitt och brett, och Fangirl är redan bokad på bibblan.