Taggar

, , , ,

The Girl You Left BehindFlera har sagt att Me Before You: Livet efter dig, ska vara Jojo Moyes bästa bok, och att om man ger sig på hennes andra efter att ha läst den så riskerar man att bli besviken. Jag kan förstå om den är Moyes bästa bok. Jag gillade den väldigt mycket och kan se att den är svår att slå, men efter att ha läst The Girl You Left Behind, eller Sofies historia som den heter på svenska, måste jag varna för att avfärda Moyes andra böcker alltför lätt. Även denna är definitivt läsvärd (trots att den är på väl tilltagna 500+ sidor).

Handlingen utspelar sig omväxlande under första världskriget och i nutid och följer en ung kvinna i respektive tid, franska Sophie och brittiska Liv. Den förra lever sitt liv över 100 år tidigare men blir en del av den senares Liv genom den tavla Sophies man målat av henne och som nu är en av Livs käraste ägodelar. Liv riskerar att förlora tavlan, då man tror att den en gång stals, och Liv försöker för sitt liv kartlägga historien om tavlan och Sophie för att förhoppningsvis kunna få behålla den. På så vis får man lära känna Liv, som också hon kan sägas vara The Girl [You] Left Behind.

Liksom Me Before You har The Girl You Left Behind en tankeväckande historia, om inte i kärlekshistorierna så i dilemmat kring vem en tavla (potentiellt) stulen över hundra år tidigare och senare köpt I god tro egentligen tillhör. Efter att ha läst om ett par andra av Moyes böcker undrar jag om det här inte är en författare som är ganska bra på att hitta lite annorlunda uppslag. Framför allt är jag just nu nyfiken på The Last Letter From Your Lover. Mer om den när jag fått tag på den.