Etiketter

, , ,

Gökens rop

För många kommer nog J K Rowling alltid att vara Harry Potters skapare. Jag undrar om det kan ha varit därför hon valde att ge ut Gökens rop under pseudonym? (en pseudonym som dock väldigt snabbt läcktes – något som inte kan vara ett misstag från den maskin som styr bokutgivning och annat kring Rowling). Hon har ju tidigare gett ut en post-Potter-bok, Den tomma stolen, i sitt riktiga namn. Försäljningen och kritiken av den var väl inte lysande, så kanske behövdes en nystart, en ny persona? Eller tyckte hon, precis som Elly Griffiths, att för deckare behövs en separat identitet, ett namn som låter deckartrovärdigt (läs gärna Griffiths förklaring som hittas via Fru Es böcker: blogglänk i kommentarerna till mitt inlägg). Enter Robert Galbraith. Låter det som ett storsäljande deckarförfattarnamn? Kanske. Intressant hur som helst att hon valt en manlig pseudonym, hon som sedan tidigare hade ett könlöst namn (som alla förvisso visste att det stod en kvinna bakom).

Jag hade ö h t svårt att förlika mig med att detta är samma hand och penna som pysslade ihop Potter och hans universum. Jag kan inte peka på något konkret, men kan konstatera att hon inte lyckats skapa något som är i närheten av den magi som omger HP. Gökens rop är en OK deckare, men inte mycket mer än medioker. Den var inte precis fängslande och låter lite halvdan på beskrivningen, även om jag trots det gillade den på ett 3 av 5-poängigt sätt. Den hade sina stunder och var lätt att ta sig igenom. Jag gillade att man fick följa med så nära i varje steg av Cormoran Strikes utredning, även om den tog några skutt mot slutet. Jag gillade sekreteraren Robin, och faktiskt också Strike själv till slut. Dock var det svårt att, som jag gjorde, först ha lyssnat på Ett eget rums podcast om boken och inte se och höra alla deras invändningar (och i det mesta också instämma i dem). Så klart bör man göra tvärtom och läsa boken först. Det gick trots det att finna underhållning i boken och jag kommer troligtvis att fortsätta med den nya seriedelen när den nu snart kommer ut. Men det är nog delvis för att den är skriven av just Rowling.

Beskrivning av bokens handling finner man här.

