Taggar

, , , , , ,

Sense and Sensibility2013 drog The Austen Project igång, med utgivningen av Joanna Trollopes version av Jane Austens klassiker Sense and Sensibility. Våren 2014 kom Val McDermids bearbetning av Northanger Abbey, och i höst är det Curtis Sittenfelds tur att komma med sin version av ännu en av Austens böcker. Utgivning av samtliga hennes 6 verk i uppdaterad/omarbetad version av storsäljande författare är planerad för de närmaste åren.

Det är minsann ingen lätt uppgift för författarna, att arbeta om en älskad klassiker. Det finns gott om spin offs och fortsättningar på Austens verk och dessa, liksom motsvarande för andra författares verk, blir ofta inte jättebra, ärligt talat. Trollope har i sin tolkning gjort en modernisering som håller sig ganska nära originalet, åtminstone i avgörande scener och skeenden, samtidigt som hon har uppdaterat väldigt mycket: sociala media och sociala konventioner inte minst. Jag tycker att hon har gjort det bra, och fann boken underhållande. Det var lite spännande och skoj att se hur hon löst olika situationer och överraskande hur trovärdigt det ändå blev, utan att kopplingen till originalet tappades. I början hade jag svårt att släppa den äldre tidsandan och såg den framför mig, men jag tror att det var mer i mitt huvud än på pappret. Måste säga att jag blev väldigt sugen på att ta mig an McDermids Northanger Abbey, så den kommer att läggas till inköpsförslagslistan på bibblan.

En tanke med projektet är, som jag förstår det, att försöka nå ut med Austens verk till fler av dagens unga (och andra som ännu inte läst dem), men som jag ser det är det också ett ypperligt tillfälle att prova på ett par författarnamn jag länge varit nyfiken på men ännu inte kommit till skott med att läsa – så som t ex Trollope och Sittenfeld. McDermid har jag läst ett par av tidigare och läser gärna mer. Jag är också mycket nyfiken på vilka de övriga författarna blir, och förstås också på deras versioner av Austens klassiker.