Taggar

, , ,

Vila i fridDet här är den andra deckaren av Sofie Sarenbrant jag läser (men den första i denna serie). Det var inte alls länge sedan jag läste min första av henne, men det snabba återbesöket beror faktiskt inte på att jag gillade henne så mycket att jag direkt måste fortsätta. Tvärtom var jag inte så förtjust i Vecka 36. Eller snarare lämnade den mig oberörd och utan större lust att fortsätta med nästa bok.

Anledningen till att jag återvänt till Sarenbrant trots det var att jag fått hennes böcker varmt rekommenderade av en kollega, eller egentligen två kollegor. Det var då inte Vecka 36 som nämndes, utan serien med polisen Emma Sköld i centrum, där Vila i frid är första delen. Eftersom jag inte egentligen tyckte illa om min första bekantskap med författaren kändes det därför rättvist att ge henne en chans till.

Det tycker jag fortfarande, även om jag inte blev eld och lågor över den här heller (se här för beskrivning av handlingen). Men om den förra var en sval läsupplevelse var den här lite varmare. En ok svensk deckare, och det är inte uteslutet att jag någon gång fortsätter på den. Jag hade en del invändningar mot den, men de har mer med skrivandet än historien att göra. Främst var det hur Yasuragi Hasseludden förekommer lite för ingående i boken. Nu utspelar sig dramat till största delen där, så stället måste ju nämnas, men det blev lite väl bra ibland. Författaren har gjort sin research grundligt, nästan lite för bra, eller snarare så beskrivs det ibland lite för ingående. Vid något tillfälle funderade jag elakt över om det var någon form av sponsring inblandad. Saken får dock sin förklaring i bokens efterord. Där skriver Sarenbrant om hur hon besökte stället som ung och blev förälskad i det. Hon lovade sig själv att någon gång skriva om det, och med Vila i frid gick detta alltså i uppfyllelse. Det är ju lite gulligt, och det köper jag, men utan den förklaringen hade denna generösa behandling av ett kommersiellt ställe som existerar i verkligheten förargat mig.

Vad säger ni som läst/läser denna serie? Hur står sig kommande delar mot denna första? Inte med tanke på det jag nyss skrev om företaget i Yasuragi Hasseludden, utan vad tycker ni om böckerna generellt?