Taggar

, , , , , , ,

The Outcast DeadNär jag läst The Outcast Dead, den sjätte boken i serien om forensic archeologist (vad exakt denna titel på svenska nu blir) Ruth Galloway, reflekterade jag över hur jämn den här bokserien är. Visst finns det dem av hennes äventyr som jag tyckt mer och mindre om, men det är alltid läsvärt. I The Outcast Dead tar Griffiths ett steg uppåt igen och är snäppet bättre än i Dying Fall, som jag gillade även den. Jag tyckte att The Outcast Dead var riktigt spännande, och då inte enbart i slutet som i så många inom spänningsgenren, utan även lagom utpytsat genom boken.

Det fanns ett par saker som jag var skeptisk till: att en av de mordmisstänkta plötsligt dyker upp i Ruths hem hållande hennes dotter när Ruth har ingen eller väldigt väldigt svag koppling till utredningen, är en (jag tror inte att detta är en alltför stor spoiler). En annan är att det ännu en gång handlar om barn. Det är minst den 3e av 6 seriedelar som fokuserar helt på barn och moderskap. Jag inser plötsligt att jag aldrig följt en serie som handlar så mycket om det, vilket är ironiskt då jag från började gillade Ruth för att hon tvärtom inte var mor eller var upphängd kring barn. Jag tror t o m hon säger något om hur barn är substitut för katter i en av de första böckerna, även om jag inte minns det exakta citatet. Så här i 6e seriedelen inser jag hur lurad jag är för är det något i den här serien som är så konsekvent som barn- och moderskapstemana? Ja, de uråldriga, ständigt uppoppande benen förstås. Som inte sällan tillhör barn. Eller mammor.

Trots det fortsätter jag att älska Ruth. Men efter att ha läst ett antal andra böcker med modernskapstema utöver Griffiths böcker, bl a Fyren mellan haven och Vecka 36, känner jag att det gärna får handla om något annat nästa gång Ruth dyker upp.

Förresten så fick jag mig lite av en chock när jag nyss kollade runt på nätet. Elly Griffiths är en pseudonym! Jag hade helt missat detta! Hon heter i verkligen Domenica de Rosa och har skrivit en rad böcker även i detta namn. Visste ni detta? Är det någon som läst?