Taggar

, , , ,

The Best Thing That Never Happened to MeDet blir vuxenläsning här nu för fulla muggar. Jag har bytt jobb och det avspeglas redan tydligt i min läsning. Det här är dock mer av en fritidsläsarbok, men blir det tillfälle kommer jag absolut att rekommendera The Best Thing That Never Happened to Me, som är en riktig liten pärla. Jag läste den som e-bok, men den lär också finnas i pocketutgåva.

Holly och Alex var goda vänner i tonåren. Bästa vänner, och kanske lite till. Men ingen av dem vågade någonsin säga något till den andre, och deras liv gick i olika riktningar när skolan var slut och Holly åkte iväg för att studera vid universitetet.

Många år senare bestämmer sig Alex för att flytta till London. Där bor Holly. Alex tar kontakt och de träffas. Snabbt hittar de tillbaka till sin gamla vänskap, och börjar umgås allt oftare. Gamla känslor gör sig påminda, men Holly är i ett förhållande, och Alex konstaterar att Holly inte riktigt är samma livliga och självsäkra tjej han en gång kände. Men är det så enkelt att glömma ungdomens stora kärlek och göra om den till vuxen vänskap?

The one that got away är knappast ett obeprövat tema, och nästan från första sidan verkar handlingen i den här boken vara lagd på bordet. Visst måste Alex och Holly väl slutligen få ihop det? Men hur det nu är med det, är det ändå själva historien i den här boken, resan, som är behållningen. Den är charmig och roligt skriven, och jag fann den mycket underhållande på flera sätt. Det kan nog vara värt att hålla ett öga på författarparet Laura Tait och Jimmy Rice.