Taggar

, , , , ,

NyskördatDen här boken, som innehåller en samling recept ur tidskriften Allt om mat, samt metoder för hur man tar vara på frukt, bär, grönsaker och svamp, har gett mig lite nya idéer till vad man kan göra med all skörd när mina egna börjat ta slut. Det är fortfarande mycket sylt, saft, gelé och chutney, men ofta med en liten twist och en hel del även utanför dessa traditionella saker. Vad sägs t ex om het vindruvschutney, hallon- och jordgubbssmör, syltad butternutpumpa eller svamppuré?

Medan jag bläddrat i denna har jag funderat på om man skulle kunna göra en kokbok för  vad göra med skörden som inte är saft, marmelad, curd osv: maträtter t ex. Den här boken är inne på det, framför allt vad gäller grönsaker och svamp, men är fortfarande starkt förankrad i det söta bevarandet. Fokus ligger just på hur man tar vara på skörden, så många saker att laga har nog tyckts vara utanför ämnet: glass, sorbet osv t ex.

Boken innehåller mycket men skulle kunna innehålla mycket mer. Havtorn t ex får bara ett recept. Kanske innehåller den samtidigt för mycket: frukt, bär, grönsaker och svamp, vilket så klart begränsat utrymmet för var huvudingrediens. Boken innehåller också ett intressant kapitel om konserveringsmetoder.

Böcker på liknande tema finns förstås sedan gammalt. Tipsa mig gärna om du har någon du tycker är bra för ändamålet.