Taggar

, , , , , ,

Agaton Sax klipper tillDet finns sådana pärlor i mitt lilla skolbibliotek att jag ofta blir både nostalgisk och rent ut sagt lyrisk. Gamla utgåvor som av klassiker och kultböcker som man knappt trodde något bibliotek hade kvar. Nya, spännande och grafiskt tilltalande böcker i all ära, men man kan inte komma ifrån den charm gamla barndomsfavoriter tillför där de fått finnas kvar. Jag borde skriva ett helt eget inlägg om dessa pärlor men tiden tills jag lämnar denna arbetsplats är knapp så det kommer jag nog inte att hinna med. Men jag skriva om en av dessa pärlor: Agaton Sax.

Vi har inte mindre än samtliga 11 böcker i serien om privatdetektiven och redaktören från Byköpingsposten. Eftersom jag inte ens kan minnas handlingen i någon Agaton Sax från min barndom började jag med den första delen: Agaton Sax klipper till.

I detta första äventyr träffar vi Agaton Sax när han är på väg hem från Brosnien. Han råkar ut för några skurkar på tåget, men undslipper listigt att bli dödad av dem och räddar sig hem till Sverige. Där visar det sig att polisen felaktigt misstänker honom för att vara i liga med skurkarna. Medan han efterlyses åker han till Skottland för att själv ta fast skurkarna. Det blir en rafflande jakt med förvecklingar och stor list från detektivens sida.

Agaton Sax är liten och rund. Han har mustasch och bär plommonstop. Han är språkgeni och buktalare. Han överanvänder ordet ”oerhört” på ett charmigt sätt, och det är inte utan att tankarna hos denna läsare då och då gick till Hercule Poirot. Det är charmigt och humoristiskt, om än lite invecklat och tursamt ibland. Härlig gammal klassiker för yngre, helt klart.