Etiketter

, , , ,

The BlackhouseÄr inte det här ett maffigt omslag så säg? Så mycket dramatik i en enda bild.

The Blackhouse är en på många sätt dyster historia. Det är tragiska händelser och missöden, mord och död och hjärtslitande olycka. Den utspelar sig på The Isle of Lewis, en karg och delvis isolerad ö utanför Skottlands kust, som präglar livet och människorna även sedan de lämnat den.

En av dem som lämnat är huvudpersonen Fin Macleod, som tog sig till universitetet på fastlandet och sedan aldrig återvände. Inte förrän hans arbete nu driver honom dit, 18 år senare. Ett mord har begåtts på ön och tillvägagångssättet har likheter med ett fall Fin arbetat med på fastlandet. Det blir ett återbesök i smärtsamma minnen och en uppgörelse med det förflutna, men också en flykt från tragiska händelser i hans vuxna liv.

Det låter väldigt mörkt det här och det är det. På något sätt är det ändå inte outhärdligt. Det finns också ljusare stunder. Jag tyckte nog att den var lite väl utdragen i mittpartiet, i historian som ledde fram det förflutna, och den som drev handlingen i nutid, men inte så att jag egentligen funderade på att ge upp på boken. Och tur var det för den tog sig verkligen i slutet och blev riktigt bra.

Jag har inte ännu bestämt mig om jag ska fortsätta på de två övriga i trilogin. Vad säger ni andra som läst dem, vad tyckte ni om dem?

