Etiketter

, , , , , ,

DrömbokhandelnDrömbokhandeln var en sådan bok som direkt när den kom ut tilltalade mig pga dess titel och vad jag trodde att den skulle handla om. Jag älskar böcker om böcker och den lät onekligen bra i beskrivning och marknadsföring. Jag kan annars faktiskt inte minnas vad jag läst om den omdömesmässigt, om dem jag känner som läst den gillade den, var likgiltiga eller rent av ogillade. Jag köpte den rakt av på idén, antar jag.

Emellertid visade den sig vara något annat än jag föreställt mig. Jag tyckte den var ok, men inte mycket mer. Jag förstod inte upplägget riktigt: inte en spänningsbok, fast element av det fanns, inte riktigt någon boknördsporr, åtminstone inte i den utsträckning den marknadsförts som. Jag förstod/köpte inte varför Ivan envisades med att hålla fast vid sin tjej, eller för den delen Francesca vid sin man. En del i bokhandlarlivet/uppstarten upplevde jag som inte helt realistiskt, men jag blundade för småtingen för att se vart det bar hän. Men nja, någon jättestor läsupplevelse blev det aldrig. Dock tycker jag ändå den var ok. Det var kul att hålla sig i bokhandlarmiljö och på litterär nördnivå, vilket det får sägas vara. Den hade sina stunder, så det var nog mest att den inte levde helt upp till mina förhoppningar.

