Taggar

, , , , , ,

insurgentInsurgent är fortsättningen på Veronica Roths framgångsrika dystopiska ungdomsserie som började med Divergent, som nu snart också kommer på bio. I andra delen fortsätter äventyret och handlingen utvecklas (och invecklas). Som alltid när man skriver om en serie riskerar man att spoila för den som ännu inte läst ettan genom att beskriva handlingen, så jag skulle snarare rekommendera den nyfikna att hellre läsa beskrivningen av den.

För den som redan läst ettan räcker det möjligen att säga att tvåan fortsätter i samma anda och att det fortsätter att vara spännande. Emellertid upplevde jag inte denna bok som lika fängslande. Läsupplevelsen av den första var starkare. Jag kan inte bedöma om det faktiskt är så (inte helt ovanligt för en serietvåa ioförsig) eftersom jag hade koncentrationssvårigheter medan jag läste den, eller snarare lyssnade eftersom jag hörde den som ljudbok. Jag tappade bort mig lite för mycket, vilket hade mer med aktiviteterna jag ägnade mig åt parallellt med lyssnandet att göra än att det var en dålig bok. Den spelare jag använde tappade bort var jag var ett flertal gånger, vilket inte heller hjälpte. Den var i vilket fall bra nog för att få mig att fortsätta med tredje och avslutande delen, som jag lyssnar på nu, och som verkar mycket lovande.