Taggar

, , , , , , ,

Minns mig som en ängelUnder en styrelsekonferens hittas en av deltagarna död på sitt hotellrum. Först ser det ut att vara en olyckshändelse, och fast det verkar märkligt det som hänt finns inget som direkt pekar på mord. Men strax därefter börjar styrelsens andra medlemmar råka ut för märkliga händelser: telefonsamtal mitt i natten då ett operastycke spelas på högre och högre volym; brev utan annat innehåll än parfymdoft. Dessa händelser har tydliga kopplingar till den döda, så något orätt måste väl ändå ha hänt? Det börjar åtminstone känns både otäckt och hotfullt för Helena Waller, styrelsemedlem och talskrivare. Riktigt otäckt blir det när ännu ett dödsfall inträffar – den här gången otvivelaktigt ett mord.

Det här är en spänningsroman i litterär miljö, och med en ordentlig dos boknörderi. Jag tyckte att den var helt ok och ganska underhållande. Någon gång reagerade jag på författarens sätt att skriva, men efter hand som det blev spännande slutade jag tänka på det. Lättsam och snabbläst underhållning.