Taggar

, , , , ,

Mer om oss barn i BullerbynHögläsning på tema påsk gav mer än ett napp signerat Astrid Lindgren. För lite äldre, alternativt högläsning för yngre utan tillhörande bilder, hittade jag också vid min sökning att ett kapitel i Mera om oss barn i Bullerbyn skulle vara på tema påsk. Och mycket riktigt. Liksom Visst är Lotta en glad unge tar den upp vad som nu känns som en lite äldre påsktradition, och i det här fallet en ännu äldre sådan. Jag har i varje fall aldrig hört talas om dymmelonsdagspass, även om jag känner igen hysset med att skriva roligheter på lappar och sätta fast på folks ryggar. Så tillvida kräver det här kapitlet lite förklaringar i förväg: vad dymmelonsdag är och vad de menar med dymmelonsdagspass. Kanske ska man också kolla hur väl de känner barnen i Bullerbyn, och annars förklara de olika karaktärerna och Bullerbyn, men annars tycker jag att kapitlet funkar skapligt även som lösryckt.

Att läsa det här kapitlet gjorde mig lite sugen på att läsa mera Bullerbyn. Får se om jag kan arbeta in det i lässchemat någonstans.