Taggar

, , , , , , ,

Visst är Lotta en glad ungeVisst är Lotta en glad unge är en bilderbok om Lotta på Bråkmakargatan som utspelar sig under påsken. De tre syskonen väntar på att påskharen ska komma, så att de kan leta upp godisägg som denne ska gömma i trädgården. Pappa säger dock att påskharen först kan komma en dag senare, eftersom godisbutiken i byn har stängt. Lotta förstår inte vad det har för samband med påskharen, men har en liten hemlighet ute i boden som kanske kan rädda påsken för syskonen trots allt..

Det här är en av få påskbarnböcker jag hittade bland dem jag har att tillgå på biblioteken i min närhet. Den är skapligt påskig och tar upp en påsktradition som kanske inte finns längre, eller som åtminstone inte förekommer i alla hem. Påskharen är knappast lika självklar som jultomten, och även om det kanske finns barn som tror på honom på motsvarande sätt, så tror jag inte alla har som tradition att leta påskgodis i trädgården. Det finns säkert gott om varianter på påskhare med godis och ägg som är aktuella idag, men jag tycker ändå det är kul att kunna läsa så här om lite äldre påsktraditioner. Liksom många andra av Lindgrens böcker är denna illustrerad av Ilon Wikland.