Taggar

, , , , , , ,

topped_chefBland de många olika cozy mysteries jag läst är Lucy Burdettes Key West Food Critic-serie en klar favorit. Jag köpte första delen An Appetite For Murder i samband med att vi var på semester på ön, och läste den andra 10 månader senare. Jag fann båda mycket underhållande läsning, som förlängde och utökade semesterupplevelsen på flera vis.

Topped Chef, seriens tredje del, höll i mångt och mycket samma stil som de två tidigare. Skillnaden är att det nu gått två år sedan jag var där, och därmed hunnit mista en del av den lilla lokalkännedom jag hade. I den här boken kände jag i bästa fall 3-4 namn och ställen, och det drog ifrån upplevelsen något. Det är fortfarande en berättelse i härlig miljö, både geografiskt och matmässigt, men jag fann den inte heller superspännande. En lagomtrevlig läsupplevelse, men jag känner kanske inte nödvändigtvis att jag måste fortsätta på serien – om jag inte kan komma på en ursäkt till att få besöka Key West igen. Det hade jag ju inte tvekat inför.