Etiketter

, , , , , ,

PygmalionJag läser sällan klassiker nu för tiden, helt enkelt för att jag fick mig något av en överdos under litteraturvetenskapen. Men står de hemma i min oläst-hylla så ska de ju läsas. Den här tunnisen är i övrigt inte någon större utmaning, i synnerhet inte som jag tycker mycket om Pygmalion/My Fair Lady.

Historian är klassisk: framstående fonetikprofessorn Henry Higgins lär fattiga blomsterförsäljerskan Eliza Dolittle tala och bete sig som en dam ur överklassen. Han har slagit vad med en kollega om att han inom ett halvår ska lyckas förändra henne så trovärdigt att ingen upptäcker att hon från början är en arbeterska från underklassen. Titeln, läser jag på wikipedia, kommer från den grekiska mytologin där Pygmalion var en bildhuggare som förälskade sig i en av sina kvinnostatyer, som Afrodite gav liv åt.

Jag minns knappt att jag läst den här boken, så det var kul att stifta bekantskap med historien i dess skrivna form igen. Det är ett drama, vilka jag ärligt talat sällan läser. Som musikal heter historien My Fair Lady, och jag blev sugen på att se den nu också, fast det får nog (tyvärr) bli som film snarare än på scen.

