Taggar

, , , ,

akta_varaÄkta vara var uppföljaren till Mats-Eric Nilssons omtalade bok Den hemlige kocken: det okända fusket med maten på din tallrik som blev en skräll och en väckarklocka för många matkonsumenter. Äkta vara är på samma tema, men går något djupare och inkluderar mer positiva och handlingskraftiga delar, som råd om vad man kan leta efter, jämte vad man kan göra för att undvika e-nummer i maten. Olika delar tar upp olika aspekter, där huvuddelen funkar lite som ett uppslagslexikon som man skulle kunna slå i var gång man ska ge sig ut och leta efter en produkt. Jag läste hela rakt igenom, bortsett från vissa delar om kött som helt enkelt inte intresserar mig, och lärde mig massor, trots att jag egentligen redan är ganska påläst och lagar den mesta av min mat från scratch.

Det var bra att läsa den här boken så här ett tag efter att jag läste den första. Ämnet blev åter aktuellt och fick mig att igen fundera över val jag gör, och inte gör, när jag konsumerar. Även om jag är relativt medveten i mina val finns det alltid mer man kan lära, och jag hoppas Mats-Eric Nilsson fortsätter på sin inslagna bana. Han har gett ut fler böcker på närliggande ämne, men dessa två första är de som ligger närmast mig personligen intressemässigt. Dock ska jag nog ta mig en titt på Smakernas återkomst, eftersom den utlovar ”mängder av tankeväckande och användbara kunskaper om grönsaker, frukter, bär […]” jämte recept.

Äkta vara är även namnet på en informationsrik nätsida som startades som en följd av Nilssons grävande i ämnet.