Taggar

, , , ,

Jellicoe-RoadBeskrivningen av den här boken har jag lånat från författaren Melina Marchettas sida:

Taylor Markham is not a popular choice. She is erratic, has no people skills and never turns up to meetings. Not to mention the incident when she ran off in search of her mother and only got halfway there. But she’s lived at Jellicoe School most of her life and as leader of the boarders that’s her greatest asset. Especially now the cadets, led by the infamous Jonah Griggs, have arrived. The territory wars between the boarders, townies and cadets are about to recommence.
But Taylor has other things on her mind: a prayer tree, the hermit who whispered in her ear, and a vaguely familiar drawing in the local police station. Taylor wants to understand the mystery of her own past. But Hannah, the woman who found her, has suddenly disappeared, leaving nothing but an unfinished manuscript about five kids whose lives entwined twenty years ago on the Jellicoe Road . . .
 

Jellicoe Road är en lite svårplacerad bok. Jag läste den parallellt med Divergent, och blodet och allvaret i den vardag den utspelas i kastade mig in i samma föreställning för Jellicoe Road. Men falangkrigen här; territoriestriderna mellan boarders, cadets och townies, är bara en lek, ett spel, som förvisso kan gå lite våldsamt till emellanåt. Desto mer allvarlig är historian om Taylor, om vad som hänt henne, och händer henne i bokens nu. Den historian är också den gripande, även om boken utgörs av en helhet, där territoriestriderna framstår på samma gång livsviktiga och meningslösa meningslösa som kontrast.

Jellicoe Road har varit enormt hyllad av folk i min närhet. Sådant ger ofta ett orättvist utgångsläge, och det är inte alltid att boken håller för trycket. Jag blev inte besviken på den här, men inte heller så överväldigad som många andra verkar ha blivit. Jag tyckte om den, samtidigt som den inte alls var vad jag hade föreställt mig. Jag tror inte någon hade kunnat föreställa sig precis den här historian. Något jag inte gillade dock var hur en katt blev behandlad under första delen av boken. Läsare känsliga för kattlidande varnas.