Etiketter

, , , , ,

kodnamn_verityDet känns alltid lite sorgligt att ge upp på en bok, i synnerhet när man känner att det kanske är ett misstag. Jag har emellertid till slut bestämt mig för att släppa Elizabeth Weins Kodnamn Verity. Den låter annars lovande, med handling i andra världskriget och starka kvinnliga karaktärer. Jag har också läst om flera som gillat den, och den har fått massor av fina omnämningar och topplaceringar på diverse listor. Det är det som fått mig att försöka läsa den och börja om när jag tappat sammanhanget, vid flera tillfällen. Men jag kommer inte in i den. Jag fastnar under den brittiska agentens berättelse i början, tycker hon är märkligt tramsig, eller jag vet inte vad jag ska säga, i en så pass allvarlig situation. Jag fattar ingen sympati för henne och tappar tråden. Jag vet inte varför jag inte kommer förbi detta och vidare in i de – enligt utsago – bra delarna av boken. Jag tycker att jag gett den mer än en ärlig chans, och att om jag känner så här så är det helt enkelt kanske inte en bok för mig. Gör jag fel som ger upp på den, ni som läst den?

Kodnamn Verity är som jag förstår det första delen i en serie.

Tack Gilla böcker för rec.ex.!

