Taggar

, , , , , ,

Divergent

Jag vet inte hur många lovord jag hört och läst om den här boken (en del som inte gillat också, förvisso!), men jag har ändå varit tveksam till att läsa den. Dystopier är inte alls min grej. Bara ordet i sig har en avskräckande effekt. Men på senaste tiden har det märkliga inträffat att jag inte riktigt vet vad jag ska läsa näst när jag avslutat en bok. När jag bytte mobil för ett tag sedan försvann med den min väldigt lång lista över böcker jag vill läsa. Sedan dess har jag varit lite lost, även om det förstås jämt dyker upp böcker man vill läsa, liksom sådana man borde – för jobbet bl a. När det krisat på inspirationsfronten (vilket före mobilbytet aldrig skett) har jag brukat ta tag i min hög med olästa därhemma, men även den börjar tunnas ut nu. Så kom det sig att jag trots allt gav Divergent en chans. Och det måste jag ju säga att jag är glad för.

Tris bor i ett Chicago där staden och samhället är indelat i fem olika falanger. Folket som bor inom respektive lever vitt skilda liv, efter olika livsfilosofier. Då invånarna är 16 år måste de välja vilken falang de därefter ska tillhöra, och efter den milstolpen finns ingen återvändo. De som lämnar sin falang ses som svikare, och måste dessutom, liksom f ö de som väljer att stanna, utstå en massa utmaningar och tester under den initieringsfas som följer valet. Tris är uppväxt med De osjälviska. Det känns inte självklart att hon ska stanna hos dem, men ännu mindre självklart att hon ska överge dem för alltid. Det val hon gör kommer att överraska alla, inklusive henne själv. Den tuffa tid som följer kommer att testa både henne och hennes vänskapsband. Hon får också svårt att dölja den hemlighet om sig själv som hon inte kände till förrän hon ställdes inför att välja falang.

Jag var inte omedelbart helsåld på den här boken, och jag fick läsa en bra bit innan jag egentligen fastnade för den. Innan dess var den mer intressant, i hur författaren byggt upp världen Tris lever i, än fängslande. Men den vinner i längden och när den nu är utläst känns det givet att fortsätta på nästa del, Insurgent.

Mer om den galet unga (23 när Divergent gavs ut!) Veronica Roth och hennes skrivande på hennes blogg.