Taggar

, , , , , ,

Den hemska drakenDet här är min absoluta favorit bland lättlästa böcker för yngre. Jag drogs till den, till Riddarskolan-serien öht, ursprungligen pga de läckra illustrationerna, skapade av Mats Vänehem, men serien är en pärla ur mer än en aspekt.

Den hemska draken är första delen i serien om Riddarskolan. Den börjar dock lite mitt i, eller åtminstone utan vidare introduktion, och är för all del en avslutad historia, så vilken ordning den kommer i spelar egentligen mindre roll. Den handlar om Egon som ska lära sig fäktas i riddarskolan. Egon är dock lite skraj för svärd och fäktning, och det mesta annat faktiskt. Men det är inte klasskompisen Fiona. När undervisningen får avbrytas för att en drake är lös utanför borgen är det hon som modigt ger sig ut för att bekämpa den, medan Egon motvilligt och oroligt följer efter. Boken handlar om vad som händer när de hittar draken.

Jag har läst ett flertal böcker i Riddarskolan-serien och gillar utöver illustrationerna att den har en tjej som den orädde/a äventyraren, och låter en kille få vara skraj. Fiona är aktiv, framåt och orädd, när Egon är rädd och deras kompis lite skrytig utan så mycket mod han heller. Jag gillar de omvända rollerna som presenteras på ett självklart sätt. Och att den rädde får – spoilervarning ;) – bli hjälte (han också).

Har ni läst någon av böckerna i den här serien, och vad tycker ni i så fall om dem? Jag blev helt klart sugen på att läsa fler. :)

Mer om författare Magnus Ljunggren och hans böcker här.