Taggar

, , , ,

Miss Jean BrodieJag läste The Prime of Miss Jean Brodie för länge sedan, på en universitetskurs i engelska, om jag inte minns fel. Efter att Breathless-Tess blivit förtjust i Muriel Spark, och en bokhandelsanställd jag pratade i Boston för flera år sedan var likaledes så, har jag haft i bakhuvudet att det kunde vara värt att läsa om historien om Miss Jean Brodie. Jag hittade boken av en slump i en engelskspråkig andrahandsbokhandel i Amsterdam i höstas och slog då till. Och det var bra, för den här var en riktig pärla, mycket mer så än jag mindes.

Miss Jean Brodie arbetar på en skola i Edinburgh. Hennes undervisningsmetoder är lite okonventionella, vilket inte uppskattas helt av kollegorna och ledningen, som därför försöker göra sig av med henne. De lyckas också, får man reda på tidigt, men hur och varför får man läsa vidare för att få veta, vilket gör boken ganska spännande. Man kan inte låta bli att undra vem av hennes förtrogna elever som sviker henne och varför.

Boken är rolig och Miss Brodie verkligen speciell karaktär så här under hennes ”prime”: hennes bästa år. Även hennes utvalda tjej-gäng består av speciella karaktärer, vilka utvecklas skickligt på det relativt korta utrymme de ges i den relativt korta romanen.