Taggar

, , , , ,

Chamomile MourningDet är en halv evighet sedan jag läste en del ur Tea Shop Mystery-serien. Över ett år sedan tydligen, då det var så länge sedan jag bloggade om den förra och femte delen, Jasmine Moon Murder. Det var nog också en behövlig paus, eftersom jag började tröttna när jag läste den, men sedan hade en ganska trevlig läsupplevelse med Chamomile Mourning.

I denna Tea Shop Mystery-seriens sjätte del blir en man skjuten mitt under ett evenemang som Theo och hennes anställda på The Indigo Tea Shop är med och anordnar. Misstankarna riktas mot en kvinna som blivit Theos anställdas goda väninna, och Theo går med på att försöka hjälpa till att bevisa hennes oskuld genom att försöka hitta den som faktiskt är skyldig. Om det nu trots allt inte är den huvudmisstänkta som gjort det? När Theo gräver hittar hon mer och mer som tyder på det.

Chamomile Mourning är ett mysmysterium helt i seriens anda. Det är mycket te-drickande och aktiviteter och själva mysteriet tar egentligen inte fart förrän väldigt sent i boken. Innan dess görs en del spaningsförsök av Theo men dessa är lite märkliga för hon ger sig in i situationer för att hitta bevismaterial som hon vill lämna till polisen, när det hade varit vettigare om hon bara upplyst polisen om vad hon luskat ut så att de kan skaffa fram bevismaterialet utan hennes inblandning. Mot slutet av boken blir hennes spaningar och risktagande lite mer motiverat och då blir det också både spännande och farligt för Theo. Allt som allt en OK Tea Shop Mystery. Får se om jag fortsätter på nästa seriedel som jag inte har i min ägo. Alla delar hittills har jag annars haft på lager, införskaffade för länge sedan via BookMooch.