Taggar

, , , ,

Ruths First Christmas TreeLite sent i gamet (alternativt väldigt tidigt) kommer här ännu ett julläsningsinlägg. Jag trodde inte att jag skulle hinna läsa denna novell den är julen, eftersom jag ligger efter med Ruth Galloway-serien än så länge, men när jag nyss läst ut A Room Full of Bones började jag luska i när exakt julnovellen blev utgiven i förhållande till nästa seriedel, A Dying Fall. Det verkar som att nästa bok kom precis före julnovellen (på kindle), men handlingen i novellen tar samtidigt vid precis där A Room Full of Bones slutade. Man vill ju dock inte förhasta sig och läsa före, och därmed få saker få tidigt avslöjade, så en snabb koll med Galloway-experten (vi kallar dig så :)) Bokomaten var på sin plats. Hon försäkrade mig trevligt nog om att julnovellen är en helt separat historia. Nu när jag läst den (men inte ännu A Dying Fall) visar det sig att Bokomaten (förstås) hade helt rätt. Dock ska man, om man vill undvika vissa spoilers, se till att ha läst A Room Full of Bones först.

Historien i novellen är väldigt kort, och ännu kortare dessutom än kindle-versionen (den enda version den finns i vad jag kan se) först låter påskina. Det är en nackdel jag, som annars är positiv till e-böcker, upplever med dem: Man kan läsa i lugn och ro och tro att man (i det här fallet) har 40% av boken kvar och så tar det plötsligt slut, och resten visar sig vara reklam. Jag önskar mig bättre överblick i e-böcker (och om man kan lösa någon form av sidnummer samtidigt vore det ett plus, även om det inte är livsviktigt. Den alternativa märkningen funkar inte riktigt för mig även om jag inte längre sitter och försöker göra noter i en masteruppsats). Novellen, som f ö var gratis, var således snabbläst. Den är ingen mordhistoria, utan visar Ruth tiden strax före jul det år Kate fyllt 1 år, inklusive julförberedelser, julpartyn mm. Vissa av de vanliga karaktärerna förekommer och är ganska mycket sig själva på ett tydligt vis (lite reklam/presentation för icke redan frälsta kan man tänka sig). En mysig bonus i Ruths värld med lite extra julstämning. Helt OK för en gratis e-novell.