Etiketter

, , , , , ,

Room full of bonesJag ser alltid fram emot en oläst Ruth Galloway. Jag gillar den kompetenta arkeologen med ben som specialitet och tycker att Elly Griffiths lyckats skapa en sympatisk karaktär som skiljer sig lite från dussinet. Böckerna har alltid haft spännande historier, även om första delen i serien hittills varit den bästa. Det är den nog fortfarande, men jag gillade även denna 4e seriedel, som lämnade ett litet tomrum efter sig när den tog slut.

Det får nog sägas att A Room Full of Bones inte var lika spännande som de andra då den inte följde en stor utredning på samma sätt och Ruth själv var mer marginellt inblandad än hon varit tidigare. Jag tror att det gjorde att den för mig kändes som att den inte självklart tog slut, även om mysterierna i den fick sin lösning. Samtidigt gillar jag att Ruth var lite i utkanten av historien. Det känns realistiskt att en som inte själv är polis inte självklart råkar bli del av alla mordutredningar som föregår, som i vissa andra deckarserier. Ruth är inblandad i viss mån förstås, annars hade det inte varit mycket till bok i serien, men jag tycker att Griffiths hittar en fin balans.

Ruth blir ombedd att titta på ben som Danforth Smith, en välbärgad man i trakten, har i en källare. De är ett arv från dennes far (eller möjligen farfar, jag minns inte säkert) och tillhör det museum familjen äger. Den äldre släktingen samlade under sitt liv på sig stora mängder människoben under sin resor i Australien, inklusive tre kranium. Det finns en intressegrupp som vill att de ska återlämnas till sitt ursprungsland och en del mystiska legender berättas. Smith anser sig, eller släkten, äga benen emellertid, men vill först och främst ta reda på om de är människoben. Enter Ruth.

Samtidigt anordnar museet en öppning av en gammal kista, en tillställning som väcker en hel del intresse och åsikter. Timmarna innan kistöppningen dör emellertid museiintendenten under vad som skulle kunna vara både naturliga och suspekta omständigheter. Enter Nelson.

Det finns fler trådar i den här berättelsen och saker händer förstås också i Ruths privatliv. Kate fyller år och gamla bekantskaper som Cathbad, Shona, katten Flinth och t o m Max florerar. Historien tar slut precis före jul det år Kate nyss fyllt 1 år.

