Taggar

, ,

IMG_20140101_094839Det snackas om läsutmaningar till höger och vänster, på bloggar och i facebook-grupper. Det är förstås det sprillans nya året som lockar till nya friska tag och det rycker lite i den nerven även hos mig. Jag är inte egentligen sugen på någon maffig utmaning just nu, men jag gillar tanken på ett helt nytt läs-år och att jag kan bestämma redan nu vad jag vill se till att få läst när sådant, åtminstone i mitt fall, oftast sker helt slumpmässigt beroende på vad som ges ut, vad jag känner för och vad som blir ledigt på bibblan. Det är en stor tjusning i att läsa så, men att fundera över sitt kommande år ger också lite extra chans att försöka se till att ta tag i de där författarna, serierna eller genrerna man länge tänkt läsa men som inte blivit av. Vill jag t ex se till att slutligen få läst något av Håkan Nesser, eller Gillian Flynn? Eller göra en djupdykning i YA, eller kanske serier? Ge mig på Knausgård, eller Proust? osv. Jag funderar men kommer inte på något jag känner starkt för just nu, så då vandrar tankarna till vad jag egentligen har för olästa böcker hemma i hyllorna. Jag har huvudsakligen läst barn- och ungdomsböcker från bibblan under hösten och har knappt köpt en enda ny skönlitterär bok (däremot mottagit lite rec.ex), så jag kunde knappt minnas vad jag hade skramlande. Ett gott tecken på att det är dags att ta tag i dem kanske..

Så jag rotade fram dem, samtliga skönlitterära olästa böcker jag äger (fotot ovan). Kanske kan de tyckas relativt få för en boknörd och -bloggare, men jag har ju tidigare gjort en sak av att läsa undan alla mina olästa i Det Stora Hyllvärmarprojektet, som delvis delades med ett antal andra av er på Hyllvärmarbloggen. Jag blev (efter flera års kamp) klar med Hyllvärmarprojektet i maj 2009 och har sedan dess deltagit sporadiskt på Hyllvärmarbloggen när jag tyckt att jag samlat på mig böcker som blivit liggande lite för länge. Som nu med dessa.

Jag vet inte hur gamla dessa kan vara exakt, men max 4 år eftersom jag ju tömde mina olästa helt det året. Den nyaste torde vara The Prime of Miss Jean Brodie som jag köpte i Amsterdam i oktober för omläsning. Så detta är min förhoppning för 2014: att se till att få dessa utlästa – eller om jag inte känner för dem (så blir det ju ibland) offra dem till BookCrossing, BookMooch eller Amnestys bokloppis. Det är inte speciellt tunga böcker så det borde gå. Nya spännande boksläpp och rec.ex är största hoten, men Lang är ju Lang och det känns som evigheter sedan jag läste en cozy mystery, så jag ser fram emot dessa under året. Ett par klassiker är där också och en Discworld. Vilken som blir först ut får vi se. För stunden läser jag en Ruth Galloway och lyssnar på Äkta vara.