Taggar

, , , , , , , ,

tomtenJag vet inte om det blir mer klassiskt juligt än Viktor Rydbergs Tomten. Till min glädje hittade jag dikten i bokform, i den klassiska utgåvan med illustrationer av Harald Wiberg i bibblan, så den unnade jag mig att läsa innan den ställdes ut till allmänheten. Så gott som alla har väl läst eller hört Rydbergs Tomten, men annars handlar den om en gårdstomte som går sin vakande kvällsrunda och kollar till alla djur och människor på gården, samtidigt som han funderar över livets mysterier. Öppnings- och avslutningsstrofen torde även den som nu mot förmodan inte läst dikten känna igen:

”Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.”

Och med det önskar jag GOD JUL!