Taggar

, , , , ,

Calling_Mrs_Christmas

Äkta julgodis-söt romantisk feelgood skulle jag nog sammanfatta denna bok som. Det är historien om Cassie som är lätt vilsen i tillvaron sedan hon blivit uppsagd från sitt jobb och haft svårt att hitta nytt. Pojkvännen Jim stöttar henne på alla sätt, men för var dag som går blir deras situation svårare och deras lån större. Så får Cassie en idé, som en blixt från klar himmel. Hon ska pröva att starta ett eget företag med idén att erbjuda hjälp med olika slags förberedelser inför julen. Cassie älskar nämligen julen över allt annat. Cassie tar risken och är snart igång och får ganska lätt kunder. Lite fler än hon föreställt sig, och bland dem en man som är så charmig att han snart är mycket mer än en kund. Han bjuder med henne på en drömresa till vinterparadiset Lappland. Lyxen och charmen i hans tillvaro står i bjärt kontrast till fattigdomen och vardagen hemma med Jim. Vem ska Cassie välja?

Handlingen låter kanske inte så originell och det tog mig ett bra tag att komma in i den här boken. Jag tycker nog att den var onödigt lång, men samtidigt är det här precis vad som står på etiketten. Omslaget hintar om chick lit, kärlek, snö och jul, och det är precis också vad man får. Samtidigt håller det inte helt. Författaren Carole Matthews gör stor sak av sin research inför boken, men gör några märkliga missar i Lappland (som det här med elektriciteten, eller frånvaron av) och det är lite för konstigt att när företaget går så väldigt bra med vansinnigt mycket att göra så kan Cassie samtidigt ta ledigt fyra dagar mitt i dess högsäsong. Med detta sagt så är detta ändå en underhållande feelgood med maxad julstämningsfaktor. Jag tyckte att den var helt ok på det stora hela, och tyckte bättre om den än Wrapped up in You, den förra av Matthews julböcker jag läste. Bäst av hennes har jag dock tyckt om hennes chokladspäckade (alltid en hit!) Chocolate Lover´s Club-böcker (lästa före denna bloggs bildande).