Taggar

, , , , , ,

Vitklädd med ljus i hårDet var lite av en slump att jag lyckades hamna helt rätt i tiden för att läsa Maria Langs Vitklädd med ljus i hår. Jag hade förvisso plockat fram/införskaffat vad jag ville läsa på jultema i år, men att jag påbörjade boken lagom till lucia var mest som det blev. Titeln anspelar ju på Lucia, men riktigt hur mycket Lucia den här boken är förstod jag först när jag hade börjat läsa. Det är nämligen första gången jag läser den. Langs böcker är ju annars väldigt populära omläsarböcker i boknördskretsar.

Men lite tur ska man ha och det var i mångt och mycket den här boken som skapade min Luciastämning i år. En del pynt har hunnit fram hemma, men julbaket hade hamnat så långt efter att det inte blev några lussebullar till lussedagen i år (däremot strax efter). Lang kompenserade detta med råge.

Boken utspelar sig under Luciadagens morgon och sträcker sig över de närmast påföljande två dagarna, under vilka Christer Wijk försöker reda vem den Lucia var som tidigt den 13e steg upp och serverade en man och hans hustru två glas glögg spetsade med arsenik. Hustrun dör men inte mannen, som – allmänt bekant i hans kretsar – inte dricker glögg. Flera faktorer och möjligheter spelar in, och kanske är det rent av fråga om en olycklig förväxling?

Vitklädd med ljus i hår är en riktigt trevlig bok och förvecklingarna är många. Lang lyckas lägga in olika spår och just som man närmar sig slutet och tror att man listat ut vem mördaren är lyckas hon lura en igen. Bara 175 sidor lång lyckas hon få med både stämning, spänning och mystik, och avvägar, utan att de egentligen känns som överflödiga tidsslösare. Fortsatt fan av Lang med andra ord.

Tack Bokomaten som bidrog med sitt extra ex av denna bok vid ett bokbyte i somras!