Etiketter

, , , , , , , ,

paddington-far-en-julklappJag har unnat mig att läsa lite julböcker efter hand som jag gått igenom beståndet och slussat ut dem i biblioteket. Många av dem är snabblästa, och fler är kära återseenden. Ny för mig var dock denna bok: Paddington får en julklapp, även om björnen knappast är okänd för mig eller någon annan. Jag älskar Paddington och tog därför julbokstemat som ursäkt för att få återbekanta mig med honom.

I Paddington får en julklapp åker Paddington och hela familjen Brown till varuhuset Barkridges för att träffa jultomten. Han har sett fram emot utflykten länge och sparat sina slantar för att kunna besöka tomteverkstaden och åka släde genom Vinterlandet. Han vill hemskt gärna få se – och smaka – tomtens marmelad. Han tror och hoppas nämligen innerligt att tomten gör egen sådan. Självklart händer det en massa saker när Paddington är i farten. Jag ska inte berätta mer för då riskerar jag att återge hela boken. Läs den själv istället.

Boken är förstås skriven av Michael Bond och i den här utgåvan illustrerad av R W Alley.

