Taggar

, , ,

delhis-vackraste-händerInför ett författarbesök på en av mina arbetsplatser i höst ville jag passa på att få läst något av Mikael Bergstrand, och hittade då hans genombrottsroman Delhis vackraste händer på ljudbok. Den utspelar sig som titeln antyder i Indien, där författaren själv varit bosatt under många år.

Ensamstående tvåbarns/tonårs-fadern och övre medelåldersmannen Göran blir uppsagd från sitt jobb, trots trogen och lång tjänst. Plötsligt sysslolös och lite vilsen vet han inte riktigt vad han ska företa sig med sitt redan aningens deprimerade liv. Hans vän Erik som är reseledare övertalar honom på något sätt till det nästan lite otroliga att följa med honom på en av hans jobbresor till Indien. Men vad som börjar som en turistresa måste plötsligt avbrytas då Göran drabbas av allvarlig matförgiftning.

Göran får stanna i Delhi hos Eriks vän Yogi, som snart också blir Görans gode vän. Han tar hand om Göran och gör det så förträffligt att Göran bestämmer sig för att stanna kvar ett litet tag. Han har ju inget precis brådskande hemma i Sverige. När han träffar den vackra men ack så gifta Preeti blir Göran ännu mer övertygad om att hänga kvar och skaffar sig till och med en egen lägenhet, med hjälp av sin ständige följeslagare Yogi. I konspiration med honom lyckas Göran också bluffa sig till en delvis ny karriär som frilansande journalist och utrikeskorrespondent.

Historien följer Görans och Yogis galna och emellanåt nästan otroliga (men inte omöjliga) äventyr. Den är skriven med humor och charm, och presenterar Indien på ett i min uppfattning både vackert och realistiskt sätt (ska tilläggas att jag aldrig varit där). Jag tyckte att den var trevlig, och tyckte nog allra bäst om Indienporträttet, men faktiskt också medelsåldersgubben Göran. När boken väl var slut började jag genast fundera på om jag inte också vill läsa den fristående uppföljaren, Dimma över Darjeeling, som nyligen kommit.