Taggar

, , , , ,

nikkis-dagbokDork Diaries, eller Nikkis dagbok som serien översatts till, marknadsförs (och är) motsvarigheten till Dagbok för alla mina fans, med en tjej i huvudrollen. Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv är första delen och den enda hittills utkommen på svenska. Nästa del kommer under 2014.

Nikki går i 7:an och bor i USA. Hon har precis flyttat till en ny stad och har inga vänner på den nya skolan. Hon vill förstås gärna ha vänner och kanske t o m bli populär. Som MacKensie, som har skåp precis bredvid Nikki. MacKensie må vara populär men särskilt trevlig är hon inte. Hon talar illa om alla vitt och brett och drar sig inte för att göra livet surt för alla. Hon lyckas göra bort Nikki genom att ge henne ett lyxigt inbjudningskort till festen hon ska ha och som alla talar om. När det visar sig att inbjudan inte var till Nikki, utan hon skulle bara räcka den vidare, blir Nikki totalt bortgjort. Där någonstans blir de ärkefiender.

Som tur är råkar Nikki få andra vänner. Först tycker hon Chloe och Zoey är ordentligt störiga men när hon sedan jobbar med dem i biblioteket blir de så smått goda vänner. De jobbar alla tre extra i skolbiblioteket, vilket jag tyckte var en trevlig detalj i boken.

Boken handlar om vad som händer i Nikkis vardag. Den kretsar kring kompisar och att passa in, killar, iPhones, biblioteksmässor och tatueringar bl a. Boken var småunderhållande och kommer säkerligen att uppskattas av tjejer på mellanstadiet (Nikki går i 7:an men boken – åtminstone som översatt – passar nog lite yngre: ungefär 4:or och uppåt). Jag tyckte att den var lite flamsig och OTT emellanåt, men i stort sett helt OK för vad den är. Den riktar sig främst till tjejer, men jag tycker egentligen att killar skulle kunna testa att läsa den, lika väl som att tjejer läser böckerna om Greg.

När jag läste tyckte jag att författaren Rachel Renee Russell tagit Dagbok för alla mina fans-konceptet lite för rakt av utan att egentligen göra något eget av det. Men det konceptet är ju dokumenterat framgångsrikt så det blir säkert Nikki-böckerna också om barnen inte hunnit tröttna. Totalt finns i dagsläget 8 böcker i serien på engelska, där åtminstone 2 är vid sidan av-böcker.