Etiketter

, , , , , ,

MadickenVilken klassiker den här boken är. När jag lyssnade på den som ljudbok nyligen kände jag igen avsnitt efter avsnitt, och såg välkända illustrationer och tv-filmatiseringar framför mig och hörde välkända uppläsningar. Jag vet inte hur många gånger jag läst, hört och sett Madicken i olika versioner, men det var hur som helst ett bra tag sedan. Och även om jag mindes mycket var det trots det ett kärt återseende.

I Madicken, som är från 1960, får vi träffa Madicken – eller Margareta som hon ju egentligen heter – Lisabeth, Alva och hela gänget i Junibacken. Den samlar många av de allra mest kända äventyren, som när Madicken hoppar från taket och Lisabeth pillrar i en ärta i näsan, och alla de andra godbitarna. Underbart att barndomsklassikerna håller ännu idag. Rekommenderas för den som vill hålla barnasinnet vid liv, och kanske också läsa med små och föra kulturarvet vidare.

