Taggar

, , , ,

Light of AmsterdamThe Light of Amsterdam utspelar sig, till skillnad från nyss lästa, nederländska Middagssällskapet, i Amsterdam, som var målet för en resa jag gjorde nyligen. Den är å andra sidan inte som den boken skriven av en nederländare, utan av David Park, som är irländare. Han förmedlar oavsett härkomst en stark känsla av staden i denna trevliga och ganska mysiga roman.

Det är december och var för sig förbereder 3 människor en helgresa till Amsterdam. Det är ensamstående och hårt arbetande Karen som för första gången lämnar Irland, för att fira sin dotters kommande giftermål tillsammans med dennas vänner på en möhippa. Det är Alan som reser med sin otillgänglige tonårsson Jack för att gå på Bob Dylan-konsert, och så är det Marion som tillsammans med sin man tar en paus från julrush och ett krävande företag. Historien följer dem huvudsakligen var för sig, men då och då korsas deras vägar. Var och en går igenom helt olika vardagsdraman, med gemensamma beröringspunkter och emellanåt parallella historier.

Romanen ger en skön känsla för Amsterdam och var väldigt trevlig att läsa på då jag själv vid läsandet hunnit bli bekant med platser som omnämns. Jag tyckte mycket om boken, som introducerade mig för en författare jag inte tidigare var bekant med. Ett plus också för trevligt omslag.