Taggar

, , ,

middagssallskapetJag har nyligen varit i Amsterdam, och min vana trogen försökte jag inför resan leta upp lite skönlitteratur med koppling till resmålet jag skulle till. På bibblan hittade jag Middagssällskapet av Saskia Noort, en kriminalroman av en nederländare, om än inte iscensatt i just Amsterdam:

Karen och hennes man har några år tidigare lämnat Amsterdam för ett lugnare liv i en by vid kusten. Det dröjer ett bra tag innan de hittar nytt umgänge, så när Karen äntligen hittar vad som känns som potentiella vänner värnar hon om bekantskaperna. De bildar ett middagssällskap med ett antal andra par och träffas under glada och blöta kvällar. Det är ett relativt välbärgat gäng och en på ytan perfekt tillvaro. Men så sker ett dödsfall, och sedan ännu ett. Karen hör och ser plötsligt saker som får henne att misstänka att allt inte står riktigt rätt till. Men om någon orsakat dödsfallen medvetet måste det vara en av hennes nära vänner.

Det här var en trevlig bekantskap och spännande, om än lite lågmäld läsning (för att vara kriminalroman). Jag upplevde den som välskriven och lite annorlunda i ordets positiva mening. I synnerhet var den trevlig att läsa på plats i rätt land, även om det nu inte var rätt stad. När den här var utläst letade jag därför vidare för att hitta en bok som utspelade sig i Amsterdam och hittade också en, i en helt annan genre. Mer om den i ett annat inlägg (länk kommer).