Etiketter

, , , , , ,

Broken WheelDen här lilla guldklimpen kan nog vara höstens rekommendation vad gäller bok-böcker, alltså böcker om böcker. Den är skriven av svenska Katarina Bivald och är, om jag inte missuppfattat, hennes debutroman.

Boken handlar om svenska Sara som reser till den lilla hålan Broken Wheel i Iowa, USA, sedan hon brevledes blivit god vän med en av dess invånare. Det är bara det att brevvännen, Amy, just gått bort och lämnat ett stort hål efter sig. Amy är helt oförberedd på detta och vet inte riktigt vad hon ska ta sig till med 2 månaders planerad vistelse och ingenstans att bo. Hon låter sig övertalas till att stanna trots att Amy inte längre finns, och även till att bo i dennas efterlämnade hus.

En efter en får hon träffa Amys vänner och invånarna i Broken Wheel, och finner sig snart bli en del av dem. De är alla (nästan alla) goda vänner och tar hand om varandra i den lilla byn/staden som fick åtminstone mig att tänka på Stars Hollow (kanske är det jag som sett för mycket på Gilmore Girls…). Men Sara förblir trots det gäst och får aldrig betala något eller hjälpa till någonstans, och känner att hon aldrig får betalt av sin tacksamhetsskuld till dem. Hon får därför idén att starta en tillfällig bokhandel i Amys tomma butikslokal, där hon ska sälja Amys böcker och på så vis återbetala sin skuld med böcker och litteraturkunskap. Byn saknar nämligen litteraturkärlek och böcker, tycker hon. Hon ger sig den på att få dem att tycka om böcker och börja läsa. Under tiden blir hon allt mer inblandad i byns förehavande och byborna börjar oroa sig för när hon ska åka hem. Hon inser också själv att det är det sista hon vill, men i USA får ju inte vem som helst stanna.

Det här var en riktigt liten godsak som jag rekommenderar varmt till alla som gillar Böcker om böcker-genren. Jag hade nog inte så höga förväntningar och blev därför glatt överraskad över hur trevlig den trots allt är. Den kvalar kanske inte in som Mästerverk, och kärlekshistorien i den är lågmäld i jämförelse med många av de titlar/historier som nämns i denna metamättade kärleksförklaring till böcker. Jag har dock inget direkt att klaga på, utöver det möjligen lite uttjatade temat med bokälskaren som tråkig, menlös och genom böcker-levande som väcks till liv. Det störde mig dock inte väldigt mycket när jag väl fått suckat över det i början.

Fler bokböcker av det här slaget, säger jag. Vad tyckte ni andra som läst?

