Etiketter

, , , , , , ,

lite_ihopLite ihop är populära ungdomsförfattaren Johanna Lindbäcks första roman för en yngre publik, den så kallade slukaråldern. Det är bara den andra totalt jag läser av henne (där den första var Vi måste sluta ses på det här sättet), och jag måste säga att jag kan tänka mig att (kommer att) läsa fler.

I Lite ihop går bästisarna Majken och Tessan och deras kompisar i sexan. De har varit kompisar länge -alltid – men plötsligt verkar Tessan tycka nyinflyttade Belinda är mycket roligare att umgås med, för Majken pratar ju aldrig om killar och är inte kär i någon kille. Klyftan mellan de tidigare bästisarna blir allt större när Majken till slut kommer på en plan, tillsammans med den nye killen på skolan. Hon ska låtsas intresserad av honom, och han ska låtsas vara intresserad av henne. När de ses på skolan ska de prata, som om de känner varandra mycket bättre än de gör, som om de kanske vara småkära, rent av lite ihop. Så ska Tessan tycka att Majken visst bryr sig om killar, och så kan de bli bästisar igen.

Lite ihop är en lite spännande historia om vänskap och kärlek, som ger associationer till (i boken också nämnda) 80-talsklassikern Can’t Buy Me Love. Den har en liten feministisk ådra som uppmuntrar, genom kort omnämnande och förklaring av Bechdeltestet, till att ifrågasätta detta att tjejer i olika sammanhang jämt avbildas prata om killar medan killar motsvarande får ägna sig åt andra saker. Jag skulle kanske inte kalla boken feministisk, men taggar den så, eftersom några sådana element finns.

Jag gillade den här boken och tror att den i synnerhet kan passa bra till några av mina storläsartjejer i 5:an, men även angränsande årgångar bör kunna ha glädje av denna. Och så en del av oss vuxna då..

