Taggar

, , , , , , , ,

Edward TulaneTidigare i höstas letade jag efter en bok som kunde funka som högläsningsbok till förstaklassare och kom då att tänka på Kate DiCamillos bok Edward Tulanes fantastiska resa, som jag hört mycket gott om men aldrig själv läst. Jag tog tillfället i akt, och måste säga att jag instämmer i det positiva jag läst om denna bok. Det är en härlig berättelse om en resa både i geografin och porslinskaninen Edwards inre.

Edward är med sin lilla flicka, som äger honom, på en båt när han plötsligt faller i havet, utom räckhåll för resenärerna. Han når så småningom land och hittas av en ny människa som tar sig an honom. Edward saknar dock sin lilla flicka, nästan lika mycket som hon saknar honom. När han även får lämna sin nya relativt trygga hamn får han lära sig ännu mer om saknad och hur det är att vara älskad – och att inte vara det. För var ny människa Edward får vara hos lär han sig mer och mer om kärlek och vänskap, och får sig djupare jack och törnar. Han inser att han varit känslokall i sitt liv och ångrar sig, men förstår att det är alldeles för sent. Ödet har emellertid inte helt övergett Edward, utan ordnar till slut med en twist och ett nytt kärt hem.

När jag läste den här boken fick jag tips om att den överraskande nog uppskattats som högläsningsbok även av tonåringar. Går den hem hos dem tror jag också att den kan att den kan göra det hos alla åldrar däremellan. Också denna vuxen tyckte bra om den. Boken är vackert illustrerad av Bagram Ibatoulline.